Cultura organizațională versus munca remote. Cine câștigă?
Orice bun manager își dorește să creeze și să mențină un mediu de lucru bun și productiv. Cultura organizațională pozitivă este esențială pentru satisfacția și retenția angajaților, dar și pentru productivitatea acestora. Atunci când echipa ta lucrează în sistem remote, crearea unei astfel de culturi s-ar putea dovedi dificilă.
Cultura echipei este alcătuită din toate valorile de bază ale companiei care trasează direcția organizației, dar și felul în care angajații interacționează între ei. Într-un mediu de lucru clasic, ea este menținută de toate activitățile angajaților cum ar fi întâlnirile, team-building-urile și ședințele zilnice.
Într-o echipă care lucrează la distanță, interacțiunea fizică a angajaților trebuie înlocuită cu politici care să mențină și să îmbunătățească eficiența și productivitatea muncii de acasă.
Iată 5 demersuri de bază pe care le poți face pentru a asigura colaborarea echipelor tale remote:
- Analizează regulile companiei
Managerii și liderii de companii au influențe majore asupra culturii companiei prin însăși munca lor - creează și implementează politici, reguli și instrucțiuni aplicabile fiecărui angajat în parte. Chiar dacă valorile de bază ale companiei tale nu se vor schimba atunci când munca trece în sistem full remote, unele instrucțiuni de aplicabilitate trebuie adaptate la noile realități. Totodată, e nevoie ca managerii să ia măsuri demonstrabile în mod frecvent pentru ca angajatii sa fie responsabilizați și conectati la valorile companiei.
- Menține condițiile de muncă
Când lucrează de acasă angajații câștigă flexibilitate, evită deplasările ce consumă timp și nu sunt distrași la muncă de colegii cu chef de vorbă. Managerii, pe de altă parte, economisesc costurile de administrare a birourilor. Cu toate acestea, asigură-te că angajații au parte de condiții avantajoase de muncă și acasă: au acces la calculator, internet, dar și la multitudinea de instrumente disponibile pentru a comunica și sincroniza munca, pentru a obține același nivel de performanță ca și la birou.
- Menține conexiunile
Angajații care lucrează foarte bine împreuna cu alți angajați sunt de 7 ori mai implicați în joburile lor, așa cum este arătat într-un studiu Galup. Poți menține aceste conexiuni între colegii de muncă prin crearea de rutine zilnice sau săptămânale sau prin crearea de echipe duale. Colaborarea între membrii echipei e esențială pentru munca pe proiecte, folosește-o în avantajul tău.
- Include pe toată lumea
Cel mai mare pericol pentru angajații care lucrează în sistem remote este izolarea acestora. Un studiu publicat de Harvard Business Review arată ca lipsa interacțiunii directe între angajați diminuează încrederea, conexiunea și scopul muncii în echipă. O parte importantă din angajații intervievati au raportat că se simt lăsați la o parte sau că membrii echipelor lor îi tratează incorect. De aceea e așa de important să te asiguri că toată lumea e inclusă și că fiecare angajat își știe clar rolul său în proiect și care sunt așteptările companiei de la el. Angajații și managerii trebuie să comunice frecvent, să se țină reciproc la curent cu schimbările făcute în proiecte și, atunci când e posibil, să folosească interacțiunea video sau audio.
- Definește obiective și recompense clare
Dacă dorești să ai angajați motivați și implicați, trebuie să fii foarte clar despre așteptările tale de la ei și să le oferi oportunități egale pentru progres și acces egal la recompense. Aceste reguli se aplică și pentru un mediu de lucru clasic, dar și pentru managementul angajaților în sistem remote. Rolul managerilor este să consolideze obiectivele într-un mod pozitiv, astfel încât atât angajații de la birou, dar și cei care lucrează de la domiciliu să se simtă valorizați și tratați egal.
Programele de muncă remote nu trebuie să îți împiedice organizația să creeze și să consolideze o cultură organizațională pozitivă. Cu obiective clare, incluziune și comunicare eficientă, munca de la distanță se poate dovedi a fi o adevărată îmbunătățire pentru operațiunile companiei.